Tuesday 15 January 2013

Musibah tanda kasihNYA


Assalamualaikum wbt...

Siapa yang pernah melihat musibah itu sebagai kebahagiaan? Pasti ramai yang tertawa dan mengatakan kita terlalu positif dalam melihat keburukan musibah. Ini kerana dalam fikiran kita semua, musibah adalah sesuatu yang membawa kecelakaan, penderitaan dan keburukan pada diri. Namun, jika kita berlapang dada dengan musibah dariNYA, InsyaALLAH kita pasti mampu melihat keindahan musibah.

Sebenarnya minda kita merupakan sesuatu kuasa yang mampu mempengaruhi diri kerana segala tindak- tanduk kita berpandukan apa yang keluar di minda. Menyentuh tentang musibah, sekiranya minda kita telah dididik menganggapnya sebagai petaka buruk, maka ia pasti akan menjadi buruk buat kita. Cubalah mengubah persepsi tersebut. Bagaimana? Apabila suatu musibah mendekati kalian, ucaplah 'innalillahi wa inna ilaihi rojiun' - dariNYA kita datang dan dariNYA juga kita kembali. Muhasabah diri melalui musibah yang kita terima agar kita berpeluang memperbaiki kekurangan dan kesilapan yang pernah dilakukan sehingga datangnya musibah. Jangan sesekali marah terhadap musibah kerana ia seakan melempiaskan kemarahan padaNYA. Apa hak kita memarahiNYA? Kita semua adalah milikNYA dan ditugaskan menjadi khalifah di bumi sementara ini. Bersabarlah dengan apa yang menjadi ujianNYA kerana ujian itu salah satu cara untuk meningkatkan kekebalan rohani. 

Pernahkah kita menghitung berapa banyak nikmatNYA buat kita? Pernahkah kita bersyukur sebenar - benarnya syukur terhadap kenikmatan yang diberikanNYA? Tidak pernah bukan? Sekiranya nikmatNYA juga kita kufur dan tidak pernah ambil peduli, kenapa pula kita tersentap dengan sedikit musibah yang diturunkanNYA? Musibah itu tanda sayang dariNYA. DIA ingin menyedarkan kita agar tidak terlalu leka dengan nikmat dunia yang hanya sedikit jika dibandingkan dengan janji - janjiNYA buat golongan solehin di akhirat kelak. Dunia ini hanya persinggahan sementara, wahai sahabat. Dunia ini terlalu murah untuk ditukarkan dengan kehidupan di akhirat yang kekal abadi. Bukalah minda kalian dan sematkan kembali tujuan sebenar penciptaan kita di dunia ini. Kita dilahirkan bukan sebagai penduduk tetap di dunia sementara ini tapi dilahirkan untuk beramal ibadah yang akan dibawa menghadapNYA kelak.

2 comments:

Unknown said...

entri akak nih banyak mmbantu memulihkan semangat illi...alhamdulillah...tq

mimie said...

alhamdulillah dik..akak gembira sekiranya entri xseberapa ni mampu memulihkan semangat adik :)